onsdag 13 april 2011

DETOX

Har börjat planera för en Detox period och det kommer bli toppen. Är verkligen super taggad, en Detox gör man i ungefär 10-14 dagar min kommer pågå i 14dagar för att få en kickstart nu efter jag varit sjuk och för att kickstarta mitt nya nyttiga liv lite med.
När man gör en detox behöver du verkligen alla stöd och hjälp från dina nära och kära, då det oftast är i gemenskap man faller för frestelsen att äta onyttigt.. så berätta för att att du ska göra en detox, så alla kan hjälpa till att puscha dig, det behöver inte vara så svårt.

DETOX
Detox är ett modernt sätt att fasta, men i en mjukare form eftersom du får äta viss fast föda.  Och det är utan tvekan ett suveränt sätt att komma igång med nya sunda vanor. Genom att ta bort sötsaker och annat som innehåller tillsatser i kosten så mår du bättre. De flesta går också ner i vikt och det är egentligen vatten och en del muskelmassa som försvinner. Men det inspirerar ofta till en omläggning av kost- och levnadsvanor. Fortsätter du sedan att leva sunt kan du behålla viktnedgången och tappa ytterligare kilon.
Just nu är allltid den perfekt tidpunkt för en nystart. Rensa ut allt onyttigt ur skåpen, ta en paus med boxvinet och satsa på en totalstädning av kroppen.
Detox: Så ska du äta:
 Uteslut alkohol, rökning och kaffe
 Dra ner på saltet
 Undvik halv och helfabrikat
 Ta bort socker, vitt mjöl och alla typer av sötsaker, kakor, glass, även söta lightprodukter.
 Ät massor med frukt och grönsaker, gärna ekologiska.
 Välj fiberrika kolhydratkällor med lågt GI
 Ät gärna vegetariskt men glöm inte bort proteinet i form av exempelvis bönor
 Drick mycket vatten, gärna med pressad citron
 Drick örtte och grönt te i stället för kaffe

Jag kommer göra en ny kategori som heter Detox där jag kommer lägga upp matlista, recept och tips på hur man ska träna under en detox. sen när jag har börjat med min detox kommer ni även kunna följa mig varje dag vad jag äter, tränar och hur jag mår.
För under en Detox kan man få väldigt blandade känslor, har man haft ett socker beroende så kommer man garanterat få huvudvärk och kanske till och med skakningar när man börjar bli av med sitt socker beroende.Därför behöver du all stöd du kan få från dina nära då ditt humör kan svänga lite.
Mitt största mål med en detox:
  • Viktminskning
  • Bli av med sockersuget
  • Må bättre i kroppen
  • Få en bra start på nya vanor.

Min Detox kommer börja Måndagen den 2 Maj, Därför måste jag börja min planering nu, förberede med lite recept och inköpslista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar